Patrizia RANZO
Insegnamento di AUTOMOTIVE DESIGN-WORKSHOP
Corso di laurea magistrale in DESIGN PER L'INNOVAZIONE
SSD: ICAR/13
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 64,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Programma/contenuti
Introduzione
Analisi delle competenze individuali
Parte I
Casi studio di mobilità sostenibile; teorie e metodi del listening design; costruzione di uno scenario avanzato di mobilità sostenibile.
Parte II
Proposizione di un concept innovativo basato sulla base di uno scenario proposto; verifica di fattibilità ed analisi delle problematiche di progetto; presentazione dei lavori finali. |
Testi di riferimento | Bibliografia
Ranzo P.,Il design dell’ascolto. L’approccio italiano ai processi di innovazione. In Liberti, R.; Piscitelli, D.;
Ranzo, P.; Mara, Rossi; Sbordone, M. A.; Scalera, G.; Veneziano, R. Listening Design. Il design per
i processi di innovazione. - ISBN:9788899854669
Ranzo P., Scarpitti C., Veneziano R. (2016). Evolutive Scenarios for a New Concept of
Sustainable Mobility. In: Sustainable Design and Manufacturing 2016. p. 39-47, Springer
International Publishing, ISBN: 978-3-319-32098-4, Creta, 4-6 aprile, doi:
10.1007/978-3-319-32098-4_4
Veneziano R., Ranzo P., Scalera G., Rossi M. (2013). Listening design: a new methodology for
design and innovation processes. In: DRS//CUMULUS OSLO 2013 Design learning for tomorrow.
Design Educational from Kindergarten to PhD. p. 895-905, ISBN: 978-82-93298-00-7, Oslo
RANZO P, VENEZIANO R, SBORDONE M.A (2008). Identity Creative Design: New Models For
Sustainable Consumption. In: 14th Annual International Sustainable Development Research
Conference. India Habitat Center, New Delhi, India, September 21-23, 2008 |
Obiettivi formativi | Obiettivi formativi
L’insegnamento, partendo dalla definizione di uno scenario avanzato e sostenibile di progettazione attraverso le teorie e i metodi del listening design, ha come obiettivo la progettazione e la verifica di concept innovativi di mobilità. Pertanto, alla fine del corso, lo studente dovrà: |
Prerequisiti | Prerequisiti
Sono indispensabili l’acquisizione di teorie, metodi e pratiche del progetto di design e capacità di rappresentazione avanzata |
Metodologie didattiche | Metodi didattici
L’insegnamento si basa sulla metodologia del listening design, che punta alla definizione di un ecosistema creativo in cui lo studente è a diretto contatto con il territorio, le imprese, le competenze. Pertanto si articola attraverso diversi metodi di erogazione: |
Metodi di valutazione | Modalità di verifica |
Altre informazioni | Metodi di valutazione |
Programma del corso | Il corso, partendo dalla definizione di uno scenario avanzato e sostenibile di progettazione attraverso le teorie e i metodi del listening design, ha come obiettivo la progettazione e la verifica di concept innovativi di mobilità.
Prerequisiti
Sono indispensabili l’acquisizione di teorie, metodi e pratiche del progetto di design e capacità di rappresentazione avanzata.
Programma/contenuti
Parte Introduttiva (5 h)
Analisi delle competenze individuali e introduzione agli obiettivi formativi
Parte I (20 h)
Casi studio di mobilità sostenibile; teorie e metodi del listening design; costruzione di uno scenario avanzato di mobilità sostenibile.
Parte II (15 h)
Proposizione di un concept innovativo sulla base di uno scenario proposto; verifica di fattibilità ed analisi delle problematiche di progetto. |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Program / contents
Introduction
Analysis of individual skills
Part I
Case studies of sustainable mobility; theories and methods of listening design; construction of an advanced sustainable mobility scenario.
Part II
Proposition of an innovative concept based on a proposed scenario; verification of feasibility and analysis of project problems; presentation of the final works. |
Textbook and course materials | Bibliography |
Course objectives | Educational goals
Starting from the definition of an advanced and sustainable design scenario through theories and methods of listening design, the course aims to design and verify innovative mobility concepts. Therefore, at the end of the course, the student will: |
Prerequisites | Prerequisites |
Teaching methods | Teaching methods
The course is based on the listening design methodology, which aims at defining a creative ecosystem in which the student is in direct contact with the territory, businesses and skills. Therefore it is articulated through different delivery methods: |
Evaluation methods | Verification procedure |
Other information | Evaluation methods |
Course Syllabus | Educational goals
Starting from the definition of an advanced and sustainable design scenario through theories and methods of listening design, the course aims to design and verify innovative mobility concepts.
Prerequisites
Acquisition of theories, methods and practices of design projects and advanced representation skills are essential.
Program / contents
Introduction (5 h)
Analysis of individual skills
Part I (20h)
Case studies of sustainable mobility; theories and methods of listening design; construction of an advanced sustainable mobility scenario.
Part II (15 h)
Proposition of an innovative concept based on a proposed scenario; verification of feasibility and analysis of project problems; presentation of the final works. |