mail unicampaniaunicampania webcerca

    Patrizia RANZO

    Insegnamento di AUTOMOTIVE DESIGN-WORKSHOP

    Corso di laurea magistrale in DESIGN PER L'INNOVAZIONE

    SSD: ICAR/13

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 64,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Programma/contenuti
Introduzione
Analisi delle competenze individuali
Parte I
Casi studio di mobilità sostenibile; teorie e metodi del listening design; costruzione di uno scenario avanzato di mobilità sostenibile.
Parte II
Proposizione di un concept innovativo basato sulla base di uno scenario proposto; verifica di fattibilità ed analisi delle problematiche di progetto; presentazione dei lavori finali.

    Testi di riferimento

    Bibliografia
Ranzo P.,Il design dell’ascolto. L’approccio italiano ai processi di innovazione. In Liberti, R.; Piscitelli, D.;
Ranzo, P.; Mara, Rossi; Sbordone, M. A.; Scalera, G.; Veneziano, R. Listening Design. Il design per
i processi di innovazione. - ISBN:9788899854669
Ranzo P., Scarpitti C., Veneziano R. (2016). Evolutive Scenarios for a New Concept of
Sustainable Mobility. In: Sustainable Design and Manufacturing 2016. p. 39-47, Springer
International Publishing, ISBN: 978-3-319-32098-4, Creta, 4-6 aprile, doi:
10.1007/978-3-319-32098-4_4
Veneziano R., Ranzo P., Scalera G., Rossi M. (2013). Listening design: a new methodology for
design and innovation processes. In: DRS//CUMULUS OSLO 2013 Design learning for tomorrow.
Design Educational from Kindergarten to PhD. p. 895-905, ISBN: 978-82-93298-00-7, Oslo
RANZO P, VENEZIANO R, SBORDONE M.A (2008). Identity Creative Design: New Models For
Sustainable Consumption. In: 14th Annual International Sustainable Development Research
Conference. India Habitat Center, New Delhi, India, September 21-23, 2008

    Obiettivi formativi

    Obiettivi formativi
L’insegnamento, partendo dalla definizione di uno scenario avanzato e sostenibile di progettazione attraverso le teorie e i metodi del listening design, ha come obiettivo la progettazione e la verifica di concept innovativi di mobilità. Pertanto, alla fine del corso, lo studente dovrà:
    -conoscere I principali casi studio legati al tema d’anno; conoscere le tematiche relative alla progettazione di sistemi per la mobilità sostenibile; saper organizzare un processo progettuale in team sulla base della metodologia del listening design.
    - saper relazionare I casi analizzati al tema di progetto; saper applicare la metodologia del listening design al processo progettuale in tutte le fasi; saper applicare I principi della progettazione sostenibile al tema di progetto in tutti gli aspetti ed in tutto il ciclo di vita.
    -saper verificare I risultati progettuali alla luce delle metodologie e delle conoscenze acquisite;
    -saper comunicare I risultati attraverso capacità di esposizione, rappresentazione avanzata;
    -al termine del percorso formativo lo studente maturerà una capacità autonoma di apprendere ed aggiornare le proprie conoscenze sulla base delle metodologie acquisite e delle sperimentazioni singole e di gruppo svolte durante l’insegnamento.
    .

    Prerequisiti

    Prerequisiti
Sono indispensabili l’acquisizione di teorie, metodi e pratiche del progetto di design e capacità di rappresentazione avanzata

    Metodologie didattiche

    Metodi didattici
L’insegnamento si basa sulla metodologia del listening design, che punta alla definizione di un ecosistema creativo in cui lo studente è a diretto contatto con il territorio, le imprese, le competenze. Pertanto si articola attraverso diversi metodi di erogazione:
    -lezioni frontali (50 h)
    -lezioni laboratoriali ed esercitazioni (15h)
    -visite in azienda
    -workshop progettuale finale

    Metodi di valutazione

    Modalità di verifica
    Le modalità di verifica sono articolate in più fasi:
La prima verifica (competenze individuali) avverrà all’inizio del corso, con l’obiettivo di approfondire specifiche profilature in ingresso e colmare eventuali lacune in ingresso; la seconda avverrà a metà corso allo scopo di verificare il grado di apprendimento sulla base delle conoscenze di base acquisite;
la terza avverrà con la consegna dei lavori finali. Saranno oggetto di valutazione la seconda e la terza verifica: per la prima (orale) saranno presi in considerazione l’acquisizione delle conoscenze di base e delle metodologie di riferimento, per la seconda la capacità di applicare al progetto le conoscenze acquisite e la capacità critica ed espositiva. Il superamento finale dell’esame si otterrà con un voto minimo di 18/30; il voto scaturirà dalla media delle valutazioni ottenute.

    Altre informazioni

    Metodi di valutazione
    Le valutazioni avverranno su base individuale (raggiungimento degli obiettivi formativi) e per gruppi di lavoro (per valutare le capacità di interagire con più competenze).

    Programma del corso

    Il corso, partendo dalla definizione di uno scenario avanzato e sostenibile di progettazione attraverso le teorie e i metodi del listening design, ha come obiettivo la progettazione e la verifica di concept innovativi di mobilità.
Prerequisiti
Sono indispensabili l’acquisizione di teorie, metodi e pratiche del progetto di design e capacità di rappresentazione avanzata.
Programma/contenuti
Parte Introduttiva (5 h)
Analisi delle competenze individuali e introduzione agli obiettivi formativi
Parte I (20 h)
Casi studio di mobilità sostenibile; teorie e metodi del listening design; costruzione di uno scenario avanzato di mobilità sostenibile.
Parte II (15 h)
Proposizione di un concept innovativo sulla base di uno scenario proposto; verifica di fattibilità ed analisi delle problematiche di progetto.
    Parte III (10 H)
    Presentazione dei lavori finali in un workshop conclusivo.

    Sono previste visite in azienda. E’ prevista l’organizzazione in gruppi di lavoro.
    Bibliografia
Ranzo P.,Il design dell’ascolto. L’approccio italiano ai processi di innovazione. In Liberti, R.; Piscitelli, D.;
Ranzo, P.; Mara, Rossi; Sbordone, M. A.; Scalera, G.; Veneziano, R. Listening Design. Il design per
i processi di innovazione. - ISBN:9788899854669
Ranzo P., Scarpitti C., Veneziano R. (2016). Evolutive Scenarios for a New Concept of
Sustainable Mobility. In: Sustainable Design and Manufacturing 2016. p. 39-47, Springer
International Publishing, ISBN: 978-3-319-32098-4, Creta, 4-6 aprile, doi:
10.1007/978-3-319-32098-4_4
Veneziano R., Ranzo P., Scalera G., Rossi M. (2013). Listening design: a new methodology for
design and innovation processes. In: DRS//CUMULUS OSLO 2013 Design learning for tomorrow.
Design Educational from Kindergarten to PhD. p. 895-905, ISBN: 978-82-93298-00-7, Oslo
RANZO P, VENEZIANO R, SBORDONE M.A (2008). Identity Creative Design: New Models For
Sustainable Consumption. In: 14th Annual International Sustainable Development Research
Conference. India Habitat Center, New Delhi, India, September 21-23, 2008

Metodi didattici
Il corso si basa sulla metodologia del listening design, che punta alla definizione di un ecosistema creativo in cui lo studente è a diretto contatto con il territorio, le imprese, le competenze. 


Modalità di verifica
La prima verifica (competenze individuali) avverrà all’inizio del corso, con l’obiettivo di approfondire specifiche profilature in ingresso e colmare eventuali lacune in ingresso;
la seconda avverrà con la consegna dei lavori finali.

Metodi di valutazione
Le valutazioni avverranno su base individuale (raggiungimento degli obiettivi formativi) e per gruppi di lavoro (per valutare le capacità di interagire con più competenze).


Lingua di insegnamento
Italiano

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    Program / contents
Introduction
Analysis of individual skills
Part I
Case studies of sustainable mobility; theories and methods of listening design; construction of an advanced sustainable mobility scenario.
Part II
Proposition of an innovative concept based on a proposed scenario; verification of feasibility and analysis of project problems; presentation of the final works.

    Textbook

    Bibliography
    Ranzo P., The design of listening. The Italian approach to innovation processes. In Liberti, R .; Piscitelli, D .;
    Ranzo, P .; Mara, Rossi; Sbordone, M. A .; Scalera, G .; Veneziano, R. Listening Design. The design for
    innovation processes. - ISBN: 9788899854669
    Ranzo P., Scarpitti C., Veneziano R. (2016). Evolutive Scenarios for a New Concept of
    Sustainable Mobility. In: Sustainable Design and Manufacturing 2016. p. 39-47, Springer
    International Publishing, ISBN: 978-3-319-32098-4, Crete, 4-6 April, doi:
    10.1007 / 978-3-319-32098-4_4
    Venetian R., Ranzo P., Scalera G., Rossi M. (2013). Listening design: a new methodology for
    design and innovation processes. In: DRS // CUMULUS OSLO 2013 Design learning for tomorrow.
    Design Educational from Kindergarten to PhD. p. 895-905, ISBN: 978-82-93298-00-7, Oslo
    RANZO P, VENEZIANO R, SBORDONE M.A (2008). Identity Creative Design: New Models For
    Sustainable Consumption. In: 14th Annual International Sustainable Development Research
    Conference. India Habitat Center, New Delhi, India, September 21-23, 2008

    Training objectives

    Educational goals
Starting from the definition of an advanced and sustainable design scenario through theories and methods of listening design, the course aims to design and verify innovative mobility concepts. Therefore, at the end of the course, the student will:
    -know the main case studies related to the theme of the year; know the issues related to the design of sustainable mobility systems; know how to organize a design process in a team based on the listening design methodology.
    - know how to relate the cases analyzed to the project theme; knowing how to apply the listening design methodology to the design process in all phases; knowing how to apply the principles of sustainable design to the project theme in all aspects and throughout the life cycle.
    - know how to verify the project results in the light of the methodologies and knowledge acquired;
    - know how to communicate the results through exposure capacity, advanced representation;
    - at the end of the course the student will develop an independent ability to learn and update his / her knowledge based on the acquired methodologies and the single and group experiments carried out during the teaching.
    .

    Prerequisite

    Prerequisites
    Acquisition of theories, methods and practices of design projects and advanced representation skills are essential.

    Teaching methods

    Teaching methods
The course is based on the listening design methodology, which aims at defining a creative ecosystem in which the student is in direct contact with the territory, businesses and skills. Therefore it is articulated through different delivery methods:
    - frontal lessons (50 h)
    -laboratory lessons and exercises (15 h)
    - company visits
    - final design workshop

    Evaluation methods

    Verification procedure
    The verification methods are divided into several phases:
the first test (individual skills) will take place at the beginning of the course, with the aim of deepening specific entry profiles and filling any entry gaps;
he second will take place in the middle of the course in order to verify the degree of learning based on the acquired basic knowledge; the third will take place with the delivery of the final works.
    The second and third tests will be evaluated: for the first (oral) the acquisition of the basic knowledge and the reference methodologies will be taken into consideration, for the second the ability to apply the acquired knowledge to the project and the critical and communications skills.
    The final passing of the exam is obtained with a minimum grade of 18/30; the vote will come from the sum of the obtained evaluations.

    Others

    Evaluation methods
    Evaluations will take place on an individual basis (achievement of the training objectives) and for work groups (to evaluate the ability to interact with multiple skills).

    Course Syllabus

    Educational goals
Starting from the definition of an advanced and sustainable design scenario through theories and methods of listening design, the course aims to design and verify innovative mobility concepts.
Prerequisites
Acquisition of theories, methods and practices of design projects and advanced representation skills are essential.

Program / contents 
Introduction (5 h)
Analysis of individual skills
Part I (20h)
Case studies of sustainable mobility; theories and methods of listening design; construction of an advanced sustainable mobility scenario.
Part II (15 h)
Proposition of an innovative concept based on a proposed scenario; verification of feasibility and analysis of project problems; presentation of the final works.
    Part III (10 H)
    Presentation of the final works in a workshop.
    

Bibliography
Ranzo P., The design of listening. The Italian approach to innovation processes. In Liberti, R .; Piscitelli, D .;
Ranzo, P .; Mara, Rossi; Sbordone, M. A .; Scalera, G .; Veneziano, R. Listening Design. The design for
innovation processes. - ISBN: 9788899854669
Ranzo P., Scarpitti C., Veneziano R. (2016). Evolutive Scenarios for a New Concept of
Sustainable Mobility. In: Sustainable Design and Manufacturing 2016. p. 39-47, Springer
International Publishing, ISBN: 978-3-319-32098-4, Crete, 4-6 April, doi:
10.1007 / 978-3-319-32098-4_4
Venetian R., Ranzo P., Scalera G., Rossi M. (2013). Listening design: a new methodology for
design and innovation processes. In: DRS // CUMULUS OSLO 2013 Design learning for tomorrow.
Design Educational from Kindergarten to PhD. p. 895-905, ISBN: 978-82-93298-00-7, Oslo
RANZO P, VENEZIANO R, SBORDONE M.A (2008). Identity Creative Design: New Models For
Sustainable Consumption. In: 14th Annual International Sustainable Development Research
Conference. India Habitat Center, New Delhi, India, September 21-23, 2008

Teaching methods
The course is based on the listening design methodology, which aims at defining a creative ecosystem in which the student is in direct contact with the territory, businesses and skills.


Verification procedure
The first test (individual skills) will take place at the beginning of the course, with the aim of deepening specific entry profiles and filling any entry gaps;
the second will happen with the delivery of the final works.

Evaluation methods
Evaluations will take place on an individual basis (achievement of the training objectives) and for work groups (to evaluate the ability to interact with multiple skills).


Teaching language
Italian

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype