Maria GELVI
Insegnamento di PROGETTAZIONE DEI PAESAGGI MATERICI
Corso di laurea magistrale in DESIGN PER L'INNOVAZIONE
SSD: ICAR/14
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 64,00
Periodo di Erogazione: Secondo Quadrimestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Il corso esplora l’interazione tra materiali e paesaggio nell’ambito della progettazione architettonica e urbana. Attraverso un approccio teorico e pratico, il corso esamina come l’uso consapevole dei materiali possa influenzare la percezione e la qualità degli spazi aperti e del paesaggio urbano. |
Testi di riferimento | A. Bianchi, Composizione Architettonica e materiali, Mondadori, Milano, 2020. |
Obiettivi formativi | Al termine del corso, lo studente sarà in grado di: |
Prerequisiti | Conoscenze di base di composizione architettonica e storia dell’architettura contemporanea. |
Metodologie didattiche | L'insegnamento combina teoria e pratica sperimentale, fornendo agli studenti basi teoriche e possibilità di applicare concetti in modo creativo. Le modalità includono: |
Metodi di valutazione | - Prove in itinere. |
Altre informazioni | Materiali di supporto, tra cui slides, video e letture integrative, saranno resi disponibili sulla piattaforma del corso. |
Programma del corso | Modulo I (10 ore) |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The course explores the interaction between materials and landscape within the realm of architectural and urban design. Through a theoretical and practical approach, it examines how the conscious use of materials can influence the perception and quality of open spaces and urban landscapes. |
Textbook and course materials | A. Bianchi, Composizione Architettonica e materiali, Mondadori, Milano, 2020. |
Course objectives | At the end of the course, the student will be able to: |
Prerequisites | Basic knowledge of architectural composition and the history of contemporary architecture. |
Teaching methods | The course combines theory and experimental practice, providing students with theoretical foundations and opportunities to apply concepts creatively. The methods include: |
Evaluation methods | - In-Progress Assessments: throughout the course, three practical exercises and corresponding project presentations are scheduled. These sessions offer students opportunities for continuous feedback and critical review from the instructor and peers, encouraging skill improvement and deeper competence. In-progress assessments will be graded on a scale from A to D, where A represents excellence in creativity, material mastery, and design coherence, while D indicates a need for significant improvement to meet minimum objectives. |
Other information | Support materials, including slides, videos, and supplementary readings, will be made available on the course platform. Tutoring sessions will be offered at scheduled times for further discussion and clarification. |
Course Syllabus | Module I (10 hours) |