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    Patrizia RANZO

    Insegnamento di AUTOMOTIVE DESIGN-WORKSHOP

    Corso di laurea magistrale in DESIGN PER L'INNOVAZIONE

    SSD: ICAR/13

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 64,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Quadrimestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    
Il corso intende esplorare gli scenari contemporanei della mobilità sostenibile in rapporto ai grandi mutamenti epocali. Dopo un’introduzione che affronterà i maggiori argomenti ed una analisi delle competenze individuali il corso sarà così articolato: Parte I
Casi studio di mobilità sostenibile; teorie e metodi del listening design; costruzione di uno scenario avanzato di mobilità sostenibile.
Parte II
Proposizione di un concept innovativo basato sulla base di uno scenario proposto; verifica di fattibilità ed analisi delle problematiche di progetto; presentazione dei lavori finali.

    Testi di riferimento

    Testi di base:
Ranzo P.,Il design dell’ascolto. L’approccio italiano ai processi di innovazione. In Liberti, R.; Piscitelli, D.;
Ranzo, P.; Mara, Rossi; Sbordone, M. A.; Scalera, G.; Veneziano, R. Listening Design. Il design per
i processi di innovazione. - ISBN:9788899854669
Ranzo P., Scarpitti C., Veneziano R. (2016). Evolutive Scenarios for a New Concept of
Sustainable Mobility. In: Sustainable Design and Manufacturing 2016. p. 39-47, Springer
International Publishing, ISBN: 978-3-319-32098-4, Creta, 4-6 aprile, doi:
10.1007/978-3-319-32098-4;
    Testi specifici:
Veneziano R., Ranzo P., Scalera G., Rossi M. (2013). Listening design: a new methodology for
design and innovation processes. In: DRS//CUMULUS OSLO 2013 Design learning for tomorrow.
Design Educational from Kindergarten to PhD. p. 895-905, ISBN: 978-82-93298-00-7, Oslo
RANZO P, VENEZIANO R, SBORDONE M.A (2008). Identity Creative Design: New Models For
Sustainable Consumption. In: 14th Annual International Sustainable Development Research
Conference. India Habitat Center, New Delhi, India, September 21-23, 2008

    Obiettivi formativi

    L’insegnamento, partendo dalla definizione di uno scenario avanzato e sostenibile di progettazione attraverso le teorie e i metodi del listening design, ha come obiettivo la progettazione e la verifica di concept innovativi di mobilità. Pertanto, alla fine del corso, lo studente dovrà:
    -conoscere I principali casi studio legati al tema d’anno; conoscere le tematiche relative alla progettazione di sistemi per la mobilità sostenibile; saper organizzare un processo progettuale in team sulla base della metodologia del listening design.
    - saper relazionare I casi analizzati al tema di progetto; saper applicare la metodologia del listening design al processo progettuale in tutte le fasi; saper applicare I principi della progettazione sostenibile al tema di progetto in tutti gli aspetti ed in tutto il ciclo di vita.
    -saper verificare I risultati progettuali alla luce delle metodologie e delle conoscenze acquisite;
    -saper comunicare I risultati attraverso capacità di esposizione, rappresentazione avanzata;
    -al termine del percorso formativo lo studente maturerà una capacità autonoma di apprendere ed aggiornare le proprie conoscenze sulla base delle metodologie acquisite e delle sperimentazioni singole e di gruppo svolte durante l’insegnamento.

    Prerequisiti

    Sono indispensabili l’acquisizione di teorie, metodi e pratiche del progetto di design e capacità di rappresentazione avanzata. Non vi sono propedeuticità.

    Metodologie didattiche

    L’insegnamento si basa sulla metodologia del listening design, che punta alla definizione di un ecosistema creativo in cui lo studente è a diretto contatto con il territorio, le imprese, le competenze. Pertanto si articola attraverso diversi metodi di erogazione:
    -lezioni frontali (50 h)
    -lezioni laboratoriali ed esercitazioni (15h)
    -visite in azienda
    -workshop progettuale finale
    La fase progettuale sarà condotta con la collaborazione di aziende, istituzioni ed esperti del settore, per accrescere l'esperienza dello studente scientificamente e didatticamente. Il workshop prevede lavori di progettazione in gruppo.
    La frequenza è obbligatoria nella misura minima del 30% per accedere agli esami di profitto. Le presenze saranno rilevate in aula e on line attraverso appello nominale

    Metodi di valutazione

    Le modalità di verifica sono articolate in più fasi:
La prima verifica (competenze individuali) avverrà all’inizio del corso, con l’obiettivo di approfondire specifiche profilature in ingresso e colmare eventuali lacune in ingresso; la seconda avverrà a metà corso allo scopo di verificare il grado di apprendimento sulla base delle conoscenze di base acquisite;
la terza avverrà con la consegna dei lavori finali. Saranno oggetto di valutazione la seconda e la terza verifica: per la prima (orale) saranno presi in considerazione l’acquisizione delle conoscenze di base e delle metodologie di riferimento, per la seconda la capacità di applicare al progetto le conoscenze acquisite e la capacità critica ed espositiva. Il superamento finale dell’esame si otterrà con un voto minimo di 18/30; il voto scaturirà dalla media delle valutazioni ottenute.

    Metodi di valutazione
    Le valutazioni avverranno su base individuale (raggiungimento degli obiettivi formativi) e per gruppi di lavoro (per valutare le capacità di interagire con più competenze).

    Altre informazioni

    Gli studenti potranno accedere a materiali disponibili on line e alle slides relative alle lezioni frontali.
    saranno disponibili tutor per ogni singolo studente.

    Programma del corso

    Il corso, partendo dalla definizione di uno scenario avanzato e sostenibile di progettazione attraverso le teorie e i metodi del listening design, ha come obiettivo la progettazione e la verifica di concept innovativi di mobilità.
Prerequisiti
Sono indispensabili l’acquisizione di teorie, metodi e pratiche del progetto di design e capacità di rappresentazione avanzata.
Programma/contenuti
Parte Introduttiva (5 h)
Analisi delle competenze individuali e introduzione agli obiettivi formativi
Parte I (20 h)
Casi studio di mobilità sostenibile; teorie e metodi del listening design; costruzione di uno scenario avanzato di mobilità sostenibile.
Parte II (15 h)
Proposizione di un concept innovativo sulla base di uno scenario proposto; verifica di fattibilità ed analisi delle problematiche di progetto.
    Parte III (10 H)
    Presentazione dei lavori finali in un workshop conclusivo.

    Sono previste visite in azienda. E’ prevista l’organizzazione in gruppi di lavoro.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The course covers the following topics through various methods of training:
- the concept of creative industry in relation to thought and strategies of design;
 - the evolution of the concept of creative industries to the concept of creative ecosystem;
 - the tangible and intangible values of creative ecosystems;
 - the floating factory: new design-oriented industrial organizations;
 - evolution of the concept of innovation, strategies and methods for continuous innovation, the visions of design thinking.
    Within these general themes, the Design Thinking module will address specific topics such as:
    - the concept of creative industry in relation to thought and design strategies; - the evolution of the concept of creative industry towards the concept of creative ecosystem; - the tangible and intangible values of creative ecosystems; - the floating factory: new design oriented production organizations; - evolution of the concept of innovation, strategies and methods for continuous innovation, visions and methods of design thinking.

    Textbook and course materials

    Basic Texts:
Ranzo P.,Il design dell’ascolto. L’approccio italiano ai processi di innovazione. In Liberti, R.; Piscitelli, D.;
Ranzo, P.; Mara, Rossi; Sbordone, M. A.; Scalera, G.; Veneziano, R. Listening Design. Il design per
i processi di innovazione. - ISBN:9788899854669
Ranzo P., Scarpitti C., Veneziano R. (2016). Evolutive Scenarios for a New Concept of
Sustainable Mobility. In: Sustainable Design and Manufacturing 2016. p. 39-47, Springer
International Publishing, ISBN: 978-3-319-32098-4, Creta, 4-6 aprile, doi:
10.1007/978-3-319-32098-4;
    Specific Texts:
Veneziano R., Ranzo P., Scalera G., Rossi M. (2013). Listening design: a new methodology for
design and innovation processes. In: DRS//CUMULUS OSLO 2013 Design learning for tomorrow.
Design Educational from Kindergarten to PhD. p. 895-905, ISBN: 978-82-93298-00-7, Oslo
RANZO P, VENEZIANO R, SBORDONE M.A (2008). Identity Creative Design: New Models For
Sustainable Consumption. In: 14th Annual International Sustainable Development Research
Conference. India Habitat Center, New Delhi, India, September 21-23, 2008

    Course objectives

    The students must acquire the concepts, terminology and the scientific literature concerning the notion of design thinking and interaction design, of creative design based economy, creative ecosystem and of design-oriented innovation. Through case studies, reference study, seminars and conferences with designers, companies and design-oriented centers of innovation they must understand and master the dynamics of creative development and consolidation of factories, the creative geographies (both tangible and intangible) of reference. In relation to this scenario, the fundamental objectives of the course are:
- Acquire the methods and processes of interaction design
- developing the concept of design-oriented industry in all strategic, cultural and productive aspects
 - representing the contemporary scenarios in which the concept of creative industries takes form, with particular reference to design-oriented industries 
- overcoming the concept of creative industry related only to "non-technological" development
 - providing critical and technical-scientific knowledge on the organization of design-oriented economies 
- developing the creative concept of ecosystem as a competitive and distinctiveness value of a territory
- tieing the concept of creative ecosystem to the strategies and methods of "design thinking" for continuous innovation;
    - know how to apply the acquired knowledge to the definition of advanced project scenarios and to the elaboration of design concepts;
    - know how to verify the project outcomes with respect to the acquired methodologies;
    - know how to communicate effectively, with the aid of advanced tools of representation, their own project outcomes;
    -achieve autonomous learning and updating skills.

    Prerequisites

    The student must have notions of theories and methods of industrial design and of contemporary design scenery.

    Teaching methods

    The teaching is based on the design thinking methodology and includes:

    lectures (50 h);

    workshop lessons and exercises (15 h);

    company visits;

    final design workshop. The planning phase will be conducted with the collaboration of companies, institutions and experts in the sector, to increase the student's experience scientifically and educationally.

    Evaluation methods

    The course consists of wo tests of learning;
 - the first dedicated to verify the attainment of educational objectives related to the fundamentals of the course;
 - the second relating to the acquisition of a repertoire of case studies and to the verification of design skills concerning the themes of design thinking and interaction design. For the first check (oral) the acquisition of the basic knowledge and the reference methodologies will be taken into consideration, for the second the ability to apply the acquired knowledge to the project and the critical and expository ability. The final passing of the exam will be obtained with a minimum grade of 18/30; the vote will come from the average of the obtained evaluations.The assessment methods will be related to the evaluation of the student's ability to apply innovative design methods to the design of a case study, with the collaboration of companies, institutions and external experts.

    Other information

    Students will be provided with useful materials available online and slides relating to the lectures.
    Tutors are available for students.

    Course Syllabus

    The course intends to represent the opportunity for the competitive, productive and cultural development of creative design oriented industries in all its strategic dimension. The profound global changes, the fluidity of contemporary productive organizations that generate value, the dimension of the crisis and its structural characteristics indicate the need to build paths capable of integrating culture, territorial geographies, material culture, innovation, people and institutions in a creative ecosystem . The vision, generally accepted especially in American scientific circles, of the creative industries based on the concept of "soft innovation", or rather on the non-technological elements of development, has meant that these were not long considered as strategic elements of development. In reality, design-oriented production ecosystems demonstrate the need for a complex dimension from a technological point of view, which integrates cultural, scientific and productive strategies with innovation, with an upside-down perspective compared to traditional industrial innovation processes: technology becomes the instrument of a continuous adaptation to the needs of the evolution of the creative ecosystem, understood as a perfect balance of social, cultural and economic-productive factors. With this particular perspective of revision of the concept of creative economy in relation to the thought of design, the course will address the following topics:
    Part I (25 h)
    - the concept of creative industry in relation to thought and design strategies; - the evolution of the concept of creative industry towards the concept of creative ecosystem; - the tangible and intangible values of creative ecosystems; - the floating factory: new design oriented production organizations.
    - evolution of the concept of innovation, strategies and methods for continuous innovation, the visions of design thinking; - design thinking methodology and case studies;
    - elaboration of a project scenario.
    Part III (25 h)
    Final design workshop.

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