Maria Dolores MORELLI
Insegnamento di LABORATORIO DI DESIGN PER LA MODA 2
Corso di laurea in DESIGN PER LA MODA
SSD: ICAR/13
CFU: 12,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 96,00
Periodo di Erogazione: Secondo Quadrimestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | ABITO MEDITERRANEO, parte dall'accezione ampliata del termine latino habitus come abitudine, modo di vivere, abitare, vestirsi e si compone di “varie azioni ” MODA: 1) analisi sensoriale, culturale, ambientale, economica, ecologica del luogo raccolta in un libro-taccuino 2)azione cosmo-etica con la partecipazione al Concorso LANDesign 3) realizzazione di una micro collezione di prodotti (ABITI-ACCESSORI) |
Testi di riferimento | -AA.VV., voce Cosmetici, Enciclopedia Treccani, 1931 |
Obiettivi formativi | ABITO MEDITERRANEO vuole educare attraverso azioni, progetti e prodotti al tema della MODA SOSTENIBILE, ECOLOGICA, NATURALE, COLTA. |
Prerequisiti | L'Università deve formare dei gentlman, uomini educati che alimentano la conoscenza quale dinamica intesa con la verità. Fine dell'Università non è far nascere nuovi geni, leaders politici o autori immortali — sebbene molti di essi sorgeranno fra le sue mura — ma formare personalità mature, dotate di «libertà, equità, moderazione, calma e saggezza» e PASSIONE (Newman, "The Idea of University") . |
Metodologie didattiche | Partecipazione a Concorsi Internazionali e workshop |
Metodi di valutazione | N°2 Verifiche previste con esposizione orale dei testi in bibliografia e dell'analisi sensoriale, culturale, ambientale, economica, ecologica raccolta in un libro-taccuino personale. |
Altre informazioni | La valutazione finale è data dalla sintesi dei risultati raggiunti nella esposizione orale dei testi in bibliografia e dei lavori finali prodotti, nella verifica della I parte del corso e nelle prove ex-tempore mensili. Notevole importanza è data dalla frequenza "produttiva" alle lezioni frontali, ai seminari, ai convegni e alle visite guidate. |
Programma del corso | L'Università deve formare dei gentlman, uomini educati che alimentano la conoscenza quale dinamica intesa con la verità. Fine dell'Università non è far nascere nuovi geni, leaders politici o autori immortali — sebbene molti di essi sorgeranno fra le sue mura — ma formare personalità mature, dotate di «libertà, equità, moderazione, calma e saggezza» e PASSIONE (Newman, "The Idea of University") . |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Mediterranean dress, part of the enlarged meaning of the Latin term habitus as habit, way of life, living, dressing and is composed of "various actions" fashion: 1) sensory, cultural, environmental, economic, ecological analysis of the place collected in a Book-Notebook 2) Action Cosmo-Ethics with the participation in the competition Landesign 3) Realization of a micro collection of products (clothing-Accessories) all the products of the Collezióne, Dal lat. Collectio-Onis, der. of Colligĕre «to collect», or the set of models that form the production of one season, derive from the creative process 3f (form, function, feasibility) + 3e (economy, ecology, empathy) of the landesign: conform, contemporary and recognizable For the careful and continuous research that starts from the knowledge and the interest for the compositive themes up to the design of the detail, the balance between the parties with simple connections, denouning the structure, in the absence of unnecessary decorations. |
Textbook and course materials | -AA.VV., voce Cosmetici, Enciclopedia Treccani, 1931 |
Course objectives | Mediterranean dress wants to educate through actions, projects and products to the topic of sustainable, ecological, natural, cultured fashion. |
Prerequisites | The university must form Gentlmans, educated men who nurture knowledge as a dynamic understood with the truth. The end of the university is not to create new genes, political leaders or immortal authors — although many of them will arise within its walls — but to form mature personalities, endowed with "freedom, fairness, moderation, calm and wisdom" and passion (Newman, "The Idea of University "). |
Teaching methods | Participation in international competitions and workshops |
Evaluation methods | N ° 2 verifications envisaged with oral exposition of the texts in bibliography and of the sensory analysis, cultural, environmental, economic, ecological collection in a book-Personal notebook. |
Other information | The final evaluation is given by the synthesis of the results achieved in the oral exposition of the texts in bibliography and of the final works produced, in the verification of the part of the course and in the ex-tempore monthly tests. Considerable importance is given by the "productive" frequency to the frontal lessons, to the seminars, to the conferences and to the guided visits. |
Course Syllabus | The university must form Gentlmans, educated men who nurture knowledge as a dynamic understood with the truth. The end of the university is not to create new genes, political leaders or immortal authors — although many of them will arise within its walls — but to form mature personalities, endowed with "freedom, fairness, moderation, calm and wisdom" and passion (Newman, "The Idea of University "). |