Claudia CENNAMO
Insegnamento di FONDAMENTI STRUTTURALI PER IL DESIGN
Corso di laurea in DESIGN E COMUNICAZIONE
SSD: ICAR/08
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00
Periodo di Erogazione: Secondo Quadrimestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Comprensione dei principi del comportamento meccanico dei manufatti. Durante il corso si individuano i macro-argomenti: |
Testi di riferimento | Molti sono i testi in cui è possibile trovare i riferimenti per il corso. |
Obiettivi formativi | Conoscenze e capacità di comprensione |
Prerequisiti | Nozioni base di Matematica riconducibili agli insegnamenti delle scuole superiori integrati con l'insegnamento del primo periodo: Fondamenti di Matematica |
Metodologie didattiche | Lezioni frontali |
Metodi di valutazione | Verifica finale individuale: il progetto di gruppo e le singole prove intercorso sono opportunamente valutate al fine di rendere l'esame finale la sintesi di quanto si è appreso durante lo svolgimento di tutto il corso. |
Altre informazioni | Nell'ambito del corso saranno disponibili attività su teams |
Programma del corso | 1_I SISTEMI DI FORZE - Vettori |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Understanding of the principles of the mechanical behavior of artifacts. During the course the macro-topics are identified: 1. Identification and definition of a structural scheme; 2. Balance of the structural scheme; 3. Kinematics of the structural scheme; 4. The beam as an example of a structural member, the stress characteristics for the beam with related diagrams. The course aims to entrust the students with definitions and educate them to have an abstract thought with respect to reality. Upon completion of each macro-topic, the duration of which is about a month of lessons, the student faces an individual test, in order to elaborate what he has learned. The final test (which corresponds to the exam test) consists in the choice of an object, which may also have been created/designed during one of the other parallel courses, which is reproduced through the corresponding scheme and examined from the point of view of static behavior or kinematic, verifying its balance and ability to bear weight, and learning to manage any movements allowed. As part of the course, group activities will be favored to also form collaboration. Particular attention will be paid to the identification (in compliance with the SI) of the physical quantities and to the dimensional analysis. |
Textbook and course materials | There are many texts where references to the course can be found. |
Course objectives | Knowledge and understanding skills |
Prerequisites | Basic notions of Mathematics attributable to the teaching of the first period: Fundamentals of Mathematics |
Teaching methods | Frontal lessons interspersed with tests at the end of each macro topic |
Evaluation methods | Activities on Teams will be available as part of the course |
Other information | Activities on Teams will be available as part of the course |
Course Syllabus | 1_THE SYSTEMS OF FORCES - Vectors |