mail unicampaniaunicampania webcerca

    Carla LANGELLA

    Insegnamento di DESIGN PER LA VISUALIZZAZIONE SCIENTIFICA

    Corso di laurea magistrale in DESIGN PER L'INNOVAZIONE

    SSD: ICAR/13

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 64,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Quadrimestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Italiano

    Contenuti

    L'insegnamento intende fornire agli studenti la capacità di supportare la scienza nella comunicazione visiva dei suoi risultati per occupare nuovi spazi di azione, proporre nuove tematiche che rispondano alle esigenze della società e del mercato o stimolare la “capacità creativa” della scienza con punti di vista e approcci di matrice progettuale.
    I contenuti dell'insegnamento riguardano il design per la visualizzazione scientifica, il design di dispositivi comunicativi per la scienza, la cooperazione tra design e scienza.

    Testi di riferimento

    C. Langella, Carla, “Graphical abstracts: la visualizzazione della scienza”/”Graphical abstracts: the visualization of science, in Digicult, maggio 2017, Digicult Produzioni, ISSN: 2037-2256. pp. 20-30.
    M. P. Cook, "Visual representations in science education: The influence of prior knowledge and cognitive load theory on instructional design principles." Science education 90.6 (2006): 1073-1091.

    Obiettivi formativi

    L'insegnamento mira a illustrare agli allievi le nuove ed inedite prospettive di intervento del design nella relazione con le scienze per fare in modo che essi acquisiscano gli strumenti critici, metodologici e operativi che li rendano in grado di aderire ai nuovi profili professionali che emergono in questo ambito come: il designer di graphical abstract o di cover di riviste, il designer che produce video multimediali e animazioni digitali per rappresentare processi scientifici, il designer che traduce i contenuti scientifici in forme divulgative come presentazioni, illustrazioni, infografiche, app e exhibit per renderli comprensibili ai professionisti che li utilizzano come medici e biologi o, più in generale, alla società.

    Prerequisiti

    Lo studente dovrà avere, in ingresso, conoscenze di base sull'evoluzione storica del design per la comunicazione visiva, sui principi del design per l'editoria e capacità elaborazione di immagini digitali complesse e di modellazione grafica bidimensionale e tridimensionale.

    Metodologie didattiche

    L'insegnamento prevede lezioni frontali, seminari con scienziati, laboratorio progettuale e attività di sperimentazione e ricerca condotte in aula in forma di workshop e esercitazioni, attività di ricerca e progettazione svolte da casa orientate a stimolare la capacità critica, di interpretazione e propositiva.

    Metodi di valutazione

    I risultati dell’apprendimento riguardano la capacità di interpretare contenuti scientifici complessi mediante dispositivi comunicativi come graphical abstracts, infografiche, presentazioni, video 2D e 3D per comunicare la scienza in diversi contesti interni ed esterni.

    Altre informazioni

    L'insegnamento prevede la collaborazione con scienziati e aziende

    Programma del corso

    Il corso si struttura secondo i seguenti contenuti: Introduzione alla visualizzazione della scienza; design e scienza, Seminario su graphical abstract e comunicazione scientifica; Design per i musei della scienza; Osservazione dei dettagli della natura; Esempi di rappresentazione scientifica negli ambiti della biologia sintetica, della biologia, delle neuroscienze, della medicina; Illustrazione di casi studio e incontri con scienziati. indice metodo; Individuazione di: Scenario scientifico di riferimento, Target utenti, Obiettivi comunicativi, Gerarchia comunicativa di contenuti e concetti, Vincoli comunicativi (le convenzioni comunicative, grafiche, dimensionali imposte dalla dimensione scientifica) e norme editoriali, Visualizzazioni prodotte dagli scienziati (schizzi, presentazioni, schemi elaborati dagli scienziati con cui collaboriamo), Immagini di letteratura scientifica di riferimento, Sfide rappresentative, Linguaggio espressivo (Galleria di esempi aggiornati durante il percorso progettuale), Modularità e applicazione; La comunicazione in natura; Definizione di concept di progetto; Verifiche dei concept progettuali con i partner scienziati; Concept di visualizzazioni; Prototipi e mock up; Definizione contenuti scientifici e gerarchie rappresentative; Incontro con scienziati di riferimento per revisione contenuti; Revisione progetti e strategie di rappresentazione; Revisione lavori finali e impaginazione del book di visualizzazione della scienza.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The course contents concern the design for scientific visualization, the design of communicative devices for science, the cooperation between design and science.
    The contents of the course concern the design for scientific visualization, the design of communication devices for science, the cooperation between design and science.

    Textbook and course materials

    M. P. Cook, "Visual representations in science education: The influence of prior knowledge and cognitive load theory on instructional design principles." Science education 90.6 (2006): 1073-1091.
    Cook, Michelle Patrick. "Visual representations in science education: The influence of prior knowledge and cognitive load theory on instructional design principles." Science education 90.6 (2006): 1073-1091.
    Galle, Per, and Peter Kroes. "Science and design: Identical twins?." Design Studies 35.3 (2014): 201-231.

    Course objectives

    The course aims to illustrate to the students the new and unprecedented perspectives of the intervention of the designer design in the relationship with the sciences to make sure that they acquire the critical, methodological and operational tools that make them able to adhere to the new professional profiles that emerge in this area as: the designer of graphical abstracts or magazine covers, the designer who produces multimedia videos and digital animations to represent scientific processes, the designer who translates the scientific contents into popular forms such as presentations, illustrations, infographics, apps and exhibits for make them understandable to professionals who use them as doctors and biologists or, more generally, to society. The display of scientific principles has also become an effective marketing tool to represent the research content of products such as pharmaceuticals, biomedical products, cosmetics and sports technical accessories.

    Prerequisites

    The student must have, in input, basic knowledge on the historical evolution of design for visual communication, on the principles of design for publishing and processing capacity of complex digital images and two-dimensional and three-dimensional graphic modeling.

    Teaching methods

    The course includes lectures, seminars with scientists, design laboratory and activities of experimentation and research conducted in the classroom in the form of workshops and exercises, research and design activities carried out by the home aimed at stimulating critical, interpreting and propositional skills.

    Evaluation methods

    Learning outcomes relate to the ability to interpret complex scientific content using communication devices such as graphical abstracts, infographics, presentations, 2D and 3D videos to communicate science in different internal and external contexts.

    Other information

    The course includes collaboration with scientists and companies

    Course Syllabus

    The course is structured according to the following contents: Introduction to the visualization of science; design and science, Seminar on graphical abstracts and scientific communication; Design for science museums; Observation of the details of nature; Examples of scientific representation in the areas of synthetic biology, biology, neuroscience, medicine; Illustration of case studies and meetings with scientists. index method; Identification of: Scientific reference scenario, Target users, Communication objectives, Communicative hierarchy of contents and concepts, Communication constraints (the conventions of communication, graphic, dimensional imposed by the scientific dimension) and publishing standards, Views produced by scientists (sketches, presentations, schemes elaborated by the scientists with whom we collaborate), Images of reference scientific literature, Representative challenges, Expressive language (Gallery of examples updated during the design process), Modularity and application; Communication in nature; Definition of project concept; Verification of the design concepts with the scientific partners; Views concept; Prototypes and mock ups; Definition of scientific contents and representative hierarchies; Meeting with reference scientists for content review; Review of projects and representation strategies; Review of final works and layout of the science visualization book.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype