mail unicampaniaunicampania webcerca

    Adriana GALDERISI

    Insegnamento di PLANNING STRATEGIES FOR SUSTAINABLE URBAN REGENERATION

    Corso di laurea magistrale in ARCHITETTURA - RIGENERAZIONE DELL'AMBIENTE COSTRUITO

    SSD: ICAR/20

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 64,00

    Periodo di Erogazione: Primo Quadrimestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    INGLESE

    Contenuti

    L’insegnamento fornisce, da un lato, una panoramica delle principali sfide che le città contemporanee devono affrontare (cambiamenti demografici, degrado ambientale, rischi tradizionali e rischi climatici, disuguaglianze territoriali e sociali); dall'altro fornisce metodi, tecniche e strumenti per la rigenerazione urbana. Particolare attenzione sarà dedicata al ruolo delle infrastrutture verdi e della mobilità sostenibile per orientare i processi di rigenerazione delle aree urbane verso il conseguimento degli obiettivi fissati dall’Agenda 2030.
    Le lezioni teoriche saranno affiancate da esercitazioni connesse alle tematiche trattate e, specificamente, alla rigenerazione di aree urbane ad elevato degrado socio-ambientale.

    Testi di riferimento

    Peter Hall, 2013, Good Cities, Better Lives: How Europe Discovered the Lost Art of Urbanism (ISSN) (English Edition), Routledge

    Mahmoud, Morello, de Oliveira, Geneletti, 2022, Nature-based solutions for sustainable urban planning, Springer

    Manfredi, Costi, 2023 Community Regeneration Masterplan: The Five Dimensions of Sustainability: Guidelines For European Cities (English Edition)

    Lehmann, S., 2019, Urban Regeneration: A Manifesto for Transforming UK Cities in the Age of Climate Change, Palgrave Macmillan

    Ulteriori documenti e articoli riferiti ai singoli argomenti saranno resi disponibili dal docente durante lo svolgimento del corso.

    Obiettivi formativi

    L’insegnamento, attraverso lezioni frontali e seminari tematici, fornisce conoscenze teoriche ed operative sul tema della rigenerazione urbana secondo principi di sostenibilità.
    Le attività laboratoriali, in stretta correlazione con le lezioni teoriche, consentono allo studente di applicare le conoscenze teoriche acquisite a specifici contesti urbani, stimolandone le capacità di: 1) raccogliere, elaborare e interpretare dati per l’individuazione delle criticità e potenzialità dei sistemi urbani e territoriali; 2) delineare soluzioni per una rigenerazione urbana sostenibile. Inoltre, le attività laboratoriali favoriscono la capacità dello studente di lavorare in gruppo e ne stimolano le abilità comunicative, guidandolo sia nella redazione di elaborati grafici e cartografici esplicativi delle attività di analisi e delle soluzioni di rigenerazione proposte che nell’individuazione di efficaci modalità di presentazione e comunicazione del proprio lavoro.
    Al termine del percorso formativo, lo studente dovrà dimostrare la piena comprensione dei concetti affrontati durante il corso e adeguate conoscenze, metodologiche e tecniche, per delineare soluzioni rigenerative, in grado di accrescere la sostenibilità dei sistemi urbani.

    Prerequisiti

    Conoscenze di base di Tecnica e Pianificazione Urbanistica

    Metodologie didattiche

    L'insegnamento prevede lezioni frontali, seminari di approfondimento anche affidati a docenti o professionisti esterni, attività laboratoriali finalizzate alla redazione, in gruppi di lavoro, di un elaborato d'anno e includeranno periodiche presentazioni e discussioni collegiali degli stati di avanzamento del lavoro da parte dei differenti gruppi di studenti. In particolare, circa il 50% delle ore complessive sarà dedicato alla didattica frontale e ad attività seminariali; il residuo 50% alle attività laboratoriali. La frequenza per poter accedere all’esame di profitto è obbligatoria nella percentuale minima del 70% salvo specifiche riduzioni assentite dal CCdS. Le presenze verranno registrate in aula dal Docente.

    Metodi di valutazione

    Durante il corso gli studenti saranno chiamati a presentare e discutere periodicamente, individualmente o in gruppo, lo stato di avanzamento dell’elaborato d’anno assegnato.

    La verifica finale sarà effettuata tramite un colloquio orale individuale, che potrà essere sostenuto o meno in gruppo. Il colloquio riguarderà sia i contenuti delle lezioni teoriche che l’elaborato d’anno prodotto dagli studenti.
    I requisiti minimi per il superamento della prova riguardano: l’aver maturato adeguate conoscenze teoriche sui temi affrontati durante il corso, con particolare attenzione ai concetti di sostenibilità e rigenerazione urbana; il possesso delle conoscenze di base per l’analisi dei sistemi urbani e territoriali; la capacità di applicare le conoscenze acquisite in progetti di rigenerazione urbana su ambiti di studio assegnati.
    La valutazione finale terrà conto sia delle conoscenze teoriche acquisite che della qualità dell’elaborato progettuale sviluppato, oltreché della capacità maturata dallo studente di: utilizzare adeguatamente il linguaggio tecnico della disciplina, discutere criticamente le conoscenze teoriche acquisite durante il percorso formativo, applicare tali conoscenze a specifici casi studio, presentare e comunicare efficacemente l'esito delle attività progettuali svolte.

    Altre informazioni

    Il docente provvederà a fornire agli studenti le slides utilizzate durante le lezioni e ulteriori materiali di supporto utili a facilitare lo studio individuale.

    Programma del corso

    Introduzione al corso

    La città contemporanea: criticità e sfide

    Il concetto di sostenibilità
    - Evoluzione del concetto di sostenibilità
    - Le dimensioni della sostenibilità
    - La sostenibilità come principio informatore delle trasformazioni urbane e territoriali
    - Esempi di pianificazione sostenibile a scala urbana

    La rigenerazione urbana
    - Dal recupero alla rigenerazione urbana
    - Strategie e strumenti per la rigenerazione urbana
    - Esperienze di rigenerazione urbana

    I rischi
    - Tipologie di rischi
    - Le componenti del Rischio: Pericolosità, Esposizione e Vulnerabilità
    - Focus sui rischi climatici
    - Strategie urbanistiche per la prevenzione e mitigazione dei rischi

    Il consumo e l’impermeabilizzazione dei suoli
    - Definizioni
    - Fonti per la raccolta dei dati
    - Esempi di strategie di pianificazione per la riduzione del consumo di suolo

    La mobilità sostenibile
    - Definizioni
    - Città dei 15 minuti
    - Esempi di strategie di pianificazione per la mobilità sostenibile
    - Strumenti di pianificazione della mobilità sostenibile a scala urbana

    Le infrastrutture verdi
    - Definizioni
    - I servizi ecosistemici
    -Il ruolo delle infrastrutture verdi nella mitigazione e adattamento al cambiamento climatico
    - Esempi di strategie di pianificazione per la realizzazione di infrastrutture verdi a diverse scale


    Alle lezioni teoriche saranno assegnati complessivamente 4 CFU, ripartiti in misura uguale tra i diversi temi affrontati.

    Gli altri 4 CFU saranno destinati ad attività laboratoriali e prevederanno spiegazioni del lavoro da sviluppare; attività laboratoriali in aula; presentazioni degli stati di avanzamento del lavoro

    English

    Teaching language

    English

    Contents

    The course provides, on the one hand, an overview of the main challenges that contemporary cities have to face (demographic changes, environmental degradation, traditional risks and climate risks, territorial and social inequalities); on the other hand, it provides methods, techniques and tools for urban regeneration. Particular attention will be paid to the role of green infrastructures and sustainable mobility to guide urban regeneration processes towards the achievement of the objectives set by the 2030 Agenda.
    The theoretical lessons will be accompanied by an annual urban planning work aimed at regenerating urban areas characterized by high socio-environmental degradation.

    Textbook and course materials

    Peter Hall, 2013, Good Cities, Better Lives: How Europe Discovered the Lost Art of Urbanism (ISSN) (English Edition), Routledge

    Mahmoud, Morello, de Oliveira, Geneletti, 2022, Nature-based solutions for sustainable urban planning, Springer

    Manfredi, Costi, 2023 Community Regeneration Masterplan: The Five Dimensions of Sustainability: Guidelines for European Cities (English Edition)

    Lehmann, S., 2019, Urban Regeneration: A Manifesto for Transforming UK Cities in the Age of Climate Change, Palgrave Macmillan

    Further documents and scientific articles referring to individual topics will be made available by the teacher during the course.

    Course objectives

    Teaching activities, through lectures and thematic seminars, provide theoretical and operational knowledge on the topic of urban regeneration according to sustainability principles.
    The laboratory activities, in close relationship with the lectures, allow students to apply the acquired theoretical knowledge to specific urban contexts, stimulating their ability to: 1) collect, process and interpret data to identify critical issues and potentialities of urban and territorial systems; 2) outline planning strategies for sustainable urban regeneration.
    Furthermore, laboratory activities foster students' ability to work in teams and stimulate their communication skills, guiding them both in drafting graphic and cartographic documents showing current urban criticalities and potentialities, as well as proposed regeneration solutions and in identifying effective ways of presenting and communicating their work.
    At the end of the course, students have to demonstrate a full understanding of the concepts covered during the lectures and adequate methodological and technical knowledge to outline regenerative solutions, capable of increasing the sustainability of urban systems.

    Prerequisites

    Basic knowledge of Urban Planning

    Teaching methods

    Teaching activities will include: lectures, in-depth seminars also entrusted to external teachers or practitioners, laboratory activities aimed at drafting, in working teams, graphic and cartographic documents. Laboratory activities will also include periodic presentations and collegial discussions of the progress of the work elaborated by each students’ team. In particular, approximately the 50% of the total hours will be devoted to lectures and seminars; the remaining 50% will be devoted to laboratory activities. Attendance is mandatory at a minimum rate of 70%, unless specific reductions are approved by the Council of the degree course. Attendance will be recorded by the teacher in the classroom.

    Evaluation methods

    During the course, students will be asked to periodically present and discuss, individually or in team, the progress of the assigned annual work.

    The final exam will be carried out through an individual oral interview, which may or may not be held in team. The interview will cover both the contents of the lectures and the annual work carried out by the students’ teams.
    The minimum requirements for passing the exam include: adequate theoretical knowledge on the topics covered during the course, with particular attention to the concepts of sustainability and urban regeneration; advanced knowledge for the analysis of urban and territorial systems; ability to apply the acquired knowledge in urban regeneration projects on assigned case-study areas.

    The final evaluation will take into account both the acquired theoretical knowledge and the quality of the annual project, as well as the ability developed by the students to: adequately use the technical language of the discipline, critically discuss the theoretical knowledge acquired during the training course, apply this knowledge to specific case studies, effectively present and communicate the outcomes of the developed annual project.

    Other information

    The teacher will provide students with the slides presented during the lectures and additional materials, useful to facilitate both individual study and laboratory activities.

    Course Syllabus

    Introduction to the course

    The contemporary city: critical issues and challenges

    The concept of sustainability
    - Evolution of the concept of sustainability
    - The dimensions of sustainability
    - Sustainability as a guiding principle of urban and territorial transformations
    - Examples of sustainable planning at an urban scale

    Urban regeneration
    - From recovery to urban regeneration
    - Strategies and tools for urban regeneration
    - Experiences of urban regeneration

    Risks
    - Types of risks
    - The components of Risk: Danger, Exposure and Vulnerability
    - Focus on climate risks
    - Urban planning strategies for risk prevention and mitigation

    Land take and soil sealing
    - Definitions
    - Sources for data collection
    - Examples of planning strategies for reducing land take and soil sealing

    Sustainable mobility
    - Definitions
    - 15-minute city
    - Examples of planning strategies for sustainable mobility
    - Sustainable mobility planning tools at an urban scale

    Green infrastructures
    - Definitions
    - Ecosystem services
    - The role of green infrastructures in mitigating and adapting to climate change
    - Examples of planning strategies for the construction of green infrastructures at different scales

    A total of 4 CFU will be assigned to the lectures, divided equally between the different topics covered.

    The remaining 4 CFU will be allocated to laboratory activities and will include explanations of the work to be developed; laboratory activities in the classroom; presentations of the progresses of the work.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype