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    Francesca MUZZILLO

    Insegnamento di INDOOR SUSTAINABLE TECHNOLOGIES

    Corso di laurea magistrale in ARCHITETTURA - PROGETTAZIONE DEGLI INTERNI E PER L'AUTONOMIA

    SSD: ICAR/12

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00

    Periodo di Erogazione: Primo Quadrimestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    INGLESE

    Contenuti

    Contenuto essenziale è la capacità di elaborare dettagli esecutivi in una prospettiva di sostenibilità ambientale e di integrazione natura artificio

    Testi di riferimento

    Nick Baker, Koen Steemers, Daylight Design of Buildings: A Handbook for Architects and Engineers, James & James London 2002; Francesca Muzzillo, Aperture e spazi di luce, Graffiti, Napoli 2005. 
    Gli studenti sono indirizzati a consultare la rivista DETAIL magazine, verranno inoltre forniti elementi tratti da libri e riviste selezionate con dettagli costruttivi di riferimento

    Obiettivi formativi

    Capacità percettive, disegno di dettaglio esecutivo, approccio sostenibile alla progettazione degli interni

    Prerequisiti

    I prerequisiti necessari riguardano il sistema tecnologico per l'analisi esigenziale prestazionale a scala esecutiva

    Metodologie didattiche

    Integrazione di disegni creativi a mano libera e disegni esecutivi con programmi computerizzati quali Autocad, Rhino, 3D studio ecc. Articolazione in esercitazioni, lezioni orali e verifiche individuali e di gruppo

    Metodi di valutazione

    Valutazioni periodiche sia di lavori a mano libera fatti con la collaborazione del docente, sia di lavori al computer, con indicazioni dei correttivi necessari a integrare visioni intuitive e analisi dettagliate per un prefigurazione del progetto

    Altre informazioni

    Vengono fornite indicazioni specifiche per visite individuali e sopralluoghi da svolgere al di fuori del corso con taccuino di schizzi in modo da indagare insieme i risultati prefigurati e le prospettive di elaborazione progettuale

    Programma del corso

    Il programma parte da esperienze percettive di spazi interni che come in un ossimoro abbiano al contempo l'apparenza di "spazio esterno". A tal fine si promuove la conoscenza di siti archeologici campani come base di progettazione e si forniscono indicazioni circa esperienze significative contemporanee innovative

    English

    Teaching language

    English

    Contents

    Essential focus is the design of details in a sustainable view regarding a sustainable small building

    Textbook

    Nick Baker, Koen Steemers, Daylight Design of Buildings: A Handbook for Architects and Engineers, James & James London 2002; Francesca Muzzillo, Aperture e spazi di luce, Graffiti, Napoli 2005.
    Students are advised to consult DETAIL magazine, the teacher provides students with a system for consulting and referencing their sources, with the analysis of building typologies and construction details drawing

    Training objectives

    Perceptive capabilities, designing details, sustainable approach, for interior spaces at different scales

    Prerequisite

    Those of Icar 12 BA
    technological disciplines at the BA courses which allow to attend APIA
    like requirements lists, performances lists, detail understanding

    Teaching methods

    Integration of creative handmade drawings and advanced computer aided architectural designs
    Partly oral lesson, partly single checking meetings

    Evaluation methods

    Integration of creative handmade drawings and advanced computer aided architectural designs. Periodic valuations and comparison with progressive changes in designing complex transformations techniques

    Others

    Students are helped by a series of specific guides to single individual surveys with first ideas to be elaborated in class

    Course Syllabus

    The program starts from perceptive experiences of interior spaces which have the appearance of open spaces. Archeological sites in Campania and agricultural courts are good example for the first steps with drawings, synoptical schemes and free suggestions for design. The view of these places affects, not only on the perception of an interior natural space, but also on the quality of architectural detail, which capabilities of designing at architectural detail indoor spaces, with sensibility towards natural elements like light, sound, wind, air, water.
    Starting from here, new perspectives of sustainable design are followed. The course is divided into two phases: a first building concept designing process into the classroom, firstly moving onto the plane of perceptive experience: and leaving unchanged the image of a small rural building in its landscape while recovering it. On the one hand, students are advised not change the unique architectural aspect, but on the other hand they should have significantly reduced amount of energy consumption. A second phase is a computer aided analysis of daylighting questions, rainwater harvesting procedures, innovative technologies for sustainability. At the end of the course students are requested to provide specific details for each solution.

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