mail unicampaniaunicampania webcerca

    Claudio GAMBARDELLA

    Insegnamento di LABORATORIO DI INDUSTRIAL DESIGN 1

    Corso di laurea in DESIGN E COMUNICAZIONE

    SSD: ICAR/13

    CFU: 14,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 112,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Quadrimestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Il corso affronta le tematiche di base del design del prodotto industriale, con particolare attenzione agli scenari di sviluppo contemporanei e agli aspetti produttivi e materiali.
    produzione e ai materiali. I contenuti includono aspetti metodologici relativi alla progettazione centrata sull'utente e al design di base.

    Testi di riferimento

    Thompson R., (2007). Manufacturing processes for design professionals. London, UK: Thames & Hudson.
    Branzi, A., & Branzi, A. (2015). Introduzione al design italiano: Una modernità incompleta (2ª ed.). Milano, Italia: Baldini & Castoldi.

    Obiettivi formativi

    Il corso ha l'obiettivo di consentire agli studenti di sviluppare le conoscenze di base necessarie per progettare un prodotto industriale, dall'analisi dei bisogni del mercato e degli utenti, allo sviluppo del concept, alla progettazione e alla realizzazione di un modello digitale tridimensionale e/o fisico.
    realizzazione di un modello digitale tridimensionale e/o fisico.

    CONOSCENZA E COMPRENSIONE.
    In particolare, il corso intende trasferire conoscenze e capacità di comprensione relative ai metodi di indagine sui bisogni degli utenti (User Centered Design e Human Center Design) e delle aziende.
    APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE.
    Le competenze applicative che gli studenti avranno l'opportunità di acquisire sono:
    - capacità di sviluppare un concetto;
    - capacità di progettare un prodotto industriale, dall'analisi dei bisogni del mercato e degli utenti, all'elaborazione del concetto, fino alla progettazione e alla creazione di un modello digitale e/o fisico tridimensionale;
    - capacità di progettare esperienze e gesti legati ai prodotti;
    - capacità di selezionare i riferimenti culturali, artistici, scientifici e tecnologici utili al progetto.
    AUTONOMIA DI GIUDIZIO
    Tali conoscenze e competenze applicate al progetto consentiranno agli studenti di sviluppare una consapevolezza critica delle opportunità di portare innovazione, sviluppo economico e sociale attraverso il design.
    CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO
    Sono previsti anche strumenti per comunicare con le aziende e gli utenti e per imparare attraverso questo dialogo.

    Prerequisiti

    Conoscenza di base della storia del design e capacità di modellazione digitale tridimensionale con software come rhinoceros.

    Metodologie didattiche

    Il corso prevede lezioni frontali, seminari con aziende e designer, laboratorio di progettazione e attività di sperimentazione e ricerca svolte in aula sotto forma di workshop ed esercitazioni,
    attività di ricerca e progettazione svolte da casa volte a stimolare capacità critiche, interpretative e propositive. Il corso prevede anche workshop istantanei con le aziende per avviare percorsi formativi specifici
    corsi didattici specifici e per promuovere l'aderenza alle esigenze della produzione e del mercato.

    Metodi di valutazione

    La valutazione del raggiungimento degli obiettivi formativi predefiniti sarà effettuata durante gli audit misurando, sotto forma di giudizio numerico, il grado di acquisizione degli strumenti e delle conoscenze fornite.
    giudizio numerico, il grado di acquisizione degli strumenti e delle conoscenze fornite.

    Altre informazioni

    Le attività del corso si intersecano con le attività di ricerca della Biblioteca dei Materiali del Dipartimento.

    Programma del corso

    The course addresses the following topics: aware of the Italian Design; basic design; design and analysis of the production scenario; analysis of user needs and human
    center design; elaboration of an inspiration board and a moodboard; design emotions and experiences; concept processing; selection of artistic, scientific, and technological
    references; design critically; design gestures; the selection of materials
    and technologies; the use of modeling techniques; the narration of the project.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The course deals with the basic issues of industrial product design, with particular attention to contemporary development scenarios and to
    production and material aspects. The contents include methodological aspects related to user centred design and basic design.

    Textbook and course materials

    Thompson R., (2007). Manufacturing processes for design professionals. London, UK: Thames & Hudson.
    Branzi, A., & Branzi, A. (2015). Introduzione al design italiano: Una modernità incompleta (2ª ed.). Milano, Italia: Baldini & Castoldi.

    Course objectives

    The course aims to enable students to develop the basic knowledge necessary to design an industrial product, from the analysis of market and user needs, to the development of the concept, to the design and
    implementation of a three-dimensional digital model and / or physical.

    KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING.
    Specifically, the course intends to transfer knowledge and understanding skill related to the methods of investigation on the users needs (User Centered Design and Human Center Design) and of companies.
    APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING.
    The application skills that students will have the opportunity to gain are:
    - ability to develop a concept;
    - ability to design an industrial product, from analysis of the needs of market and users, to elaboration of the concept, up to the design and creation of a digital and / or physical three-dimensional model;
    - ability to design experiences and gestures related to products;
    - ability to select the cultural, artistic, scientific and technological references useful to the project.
    AUTONOMY OF JUDGMENT
    Such knowledge and skills applied to the project will enable the students to develop a critical awareness of the opportunities to bring innovation, economic and social development through design.
    CAPACITY TO LEARN
    Tools are also provided to communicate with companies and users and to learn through this dialogue.

    Prerequisites

    Basic knowledge of design history and digital three-dimensional modeling skills with software such as rhinoceros.

    Teaching methods

    The course includes lectures, seminars with companies and designers, design laboratory and activities of xperimentation and research conducted in the classroom in the form of workshops and exercises,
    research and design activities carried out by the home aimed at stimulating critical skills, interpretation and proposals. The course also includes instant workshops with companies to launch specific educational
    courses and to promote adherence to the needs of production and the market.

    Evaluation methods

    The evaluation of the achievement of the pre-defined training objectives will be carried out during the audits by measuring, in the form of a
    numerical judgment, the degree of acquisition of the tools and knowledge provided.

    Other information

    The activities of the course intersect with the research activities of the Department Materials Library.

    Course Syllabus

    The course addresses the following topics: aware of the Italian Design; basic design; design and analysis of the production scenario; analysis of user needs and human
    center design; elaboration of an inspiration board and a moodboard; design emotions and experiences; concept processing; selection of artistic, scientific, and technological
    references; design critically; design gestures; the selection of materials
    and technologies; the use of modeling techniques; the narration of the project.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype