Roberto LIBERTI
Insegnamento di SCENARI AVANZATI DELLA MODA
Corso di laurea magistrale in DESIGN PER L'INNOVAZIONE
SSD: ICAR/13
CFU: 4,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 32,00
Periodo di Erogazione: Primo Quadrimestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO e inglese per eventuali studenti stranieri |
Contenuti | Il corso, nel suo insieme, intende rappresentare gli scenari in continua evoluzione della moda contemporanea, consentendo agli studenti di comprenderne l’essenza e saperla esprimere a livello progettuale, predisponendo scenari concettuali entro i quali dare senso e valore alle produzioni. Il corso sarà articolato in tre parti: Parte I-
Giacimenti culturali della moda, brand identity ed evoluzione del concetto di brand contemporaneo; metodologie per la costruzione di scenari avanzati di prodotti e sistemi di prodotti; elaborazione di scenari per la grande distribuzione; analisi delle tendenze contemporanee.
Parte II-
Analisi e posizionamento di un’azienda fashion oriented; produzione di uno scenario identitario dell’azienda; produzione di uno scenario pre-progettuale per l’azienda; Parte III -Progettazione di una collezione; selezione di modelli, materiali e tessuti; presentazione dei lavori finali. |
Testi di riferimento | Testi di base: Edwards T., La Moda. Concetti, pratiche, politica, Einaudi, Torino, 2012.
Kawamura Y. , La Moda, il Mulino, Bologna, 2006.
Frisa M. L. , Le forme della moda, il Mulino, Bologna, 2015.
|
Obiettivi formativi | Il corso, partendo dalle definizioni avanzate e dalle teorie contemporanee relative all’identità di brand, fornisce le conoscenze per la costruzione di scenari avanzati per la moda, entro cui calare il progetto di collezioni e di sistemi di prodotti “total look”. Il metodo progettuale di riferimento è il “listening design”, metodo messo a punto a livello internazionale. Pertanto, alla fine del corso, lo student dovrà: |
Prerequisiti | Lo studente dovrà aver acquisito le nozioni e le pratiche necessarie al progetto di moda. |
Metodologie didattiche | L’insegnamento si basa sulla metodologia del listening design, che punta alla definizione di un ecosistema creativo in cui lo studente è a diretto contatto con il territorio, le imprese, le competenze. Pertanto il corso, dopo una prima parte frontale, si svolgerà in contatto diretto con il tessuto produttivo fashion oriented. Il corso è così articolato: lezioni frontali 50h; lezioni laboratoriali ed esercitazioni 15 h; visite in azienda; workshop finale. |
Metodi di valutazione | La prima verifica (competenze individuali) avverrà all’inizio del corso, con l’obiettivo di approfondire specifiche profilature in ingresso e colmare eventuali lacune in ingresso;
la seconda avverrà con la consegna dei materiali preparatori alla progettazione delle collezioni;
l’ultima verifica avverrà con la consegna dei lavori finali. |
Altre informazioni | Materiali on line e diapositive relative alle lezioni frontali saranno a disposizione degli studenti. Sono previsti tutoraggi per ogni singolo studente. |
Programma del corso | Il corso, partendo dalle definizioni avanzate e dalle teorie contemporanee relative all’identità di brand, fornisce le conoscenze per la costruzione di scenari avanzati per la moda, entro cui calare il progetto di collezioni e di sistemi di prodotti “total look”. Il metodo progettuale di riferimento è il “listening design”, metodo messo a punto a livello internazionale.
|
English
Teaching language | ITALIAN and English for any foreign students |
Contents | The course, as a whole, intends to represent the constantly evolving scenarios of contemporary fashion, allowing students to understand its essence and know how to express it at a design level, preparing conceptual scenarios within which to give meaning and value to productions. The course will be divided into three parts: Part I-Cultural deposits of fashion, brand identity and evolution of the concept of contemporary brand; methodologies for building advanced scenarios of products and product systems; development of scenarios for large-scale retail trade; analysis of contemporary trends. Part II-Analysis and positioning of a fashion oriented company; production of an identity scenario for the company; production of a pre-project scenario for the company; Part III -Designing a collection; selection of models, materials and fabrics; presentation of the final works. |
Textbook and course materials | Testi di base: Edwards T., La Moda. Concetti, pratiche, politica, Einaudi, Torino, 2012.
Kawamura Y. , La Moda, il Mulino, Bologna, 2006.
Frisa M. L. , Le forme della moda, il Mulino, Bologna, 2015.
|
Course objectives | The course, starting from advanced definitions and contemporary theories relating to brand identity, provides the knowledge for the construction of advanced scenarios for fashion, within which the project of collections and "total look" product systems can be implemented. The reference design method is "listening design", a method developed at an international level. Therefore, at the end of the course, the student will have to: |
Prerequisites | The student must have acquired the knowledge and practices necessary for the fashion project. |
Teaching methods | The teaching is based on the methodology of listening design, which aims to define a creative ecosystem in which the student is in direct contact with the territory, businesses and skills. Therefore the course, after an initial frontal part, will take place in direct contact with the fashion oriented production fabric. The course is structured as follows: 50h frontal lessons; laboratory lessons and exercises 15 hours; visits to the company; final workshop. |
Evaluation methods | erification procedure
:The first test (individual skills) will take place at the beginning of the course, with the aim of deepening specific entry profiles and filling any entry gaps;
the second will happen with the delivery of the preparatory materials to the design of the collections;the last verification will take place with the delivery of the final works.The second and third tests will be evaluated: for the second (oral) the acquisition of the basic knowledge and the reference methodologies will be taken into consideration, for the second the ability to apply the acquired knowledge to the project and the critical capacity and exhibition. The final passing of the exam will be obtained with a minimum grade of 18/30; the vote will come from the average of the obtained evaluations. |
Other information | Online materials and slides relating to the lectures will be available to students. Tutoring is provided for each individual student. |
Course Syllabus | Verification procedure
The first test (individual skills) will take place at the beginning of the course, with the aim of deepening specific entry profiles and filling any entry gaps;
the second will happen with the delivery of the preparatory materials to the design of the collections;the last verification will take place with the delivery of the final works.The second and third tests will be evaluated: for the second (oral) the acquisition of the basic knowledge and the reference methodologies will be taken into consideration, for the second the ability to apply the acquired knowledge to the project and the critical capacity and exhibition. The final passing of the exam will be obtained with a minimum grade of 18/30; the vote will come from the average of the obtained evaluations. |