mail unicampaniaunicampania webcerca

    Antonella VIOLANO

    Insegnamento di TECNOLOGIE E MATERIALI PER IL FASHION DESIGN

    Corso di laurea in DESIGN PER LA MODA

    SSD: ICAR/12

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00

    Periodo di Erogazione: Primo Quadrimestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    L’approccio culturale stimolerà approfondimenti specifici e letture trasversali relativamente agli aspetti legati a:
    ✓ Le soluzioni si generano dal luogo: l'ecotinking come fondamento
    ✓ Il bilancio ecologico informa il design: approccio «cradle to cradle»
    ✓ Design con la natura: le tinture naturali e il fashion
    ✓ Rendere visibile la natura: materiali 100% naturali

    Specifici approfondimenti verranno fatti su:
    1. La Classificazione dei materiali per il fashion: requisiti tecnologici, proprietà fisiche, prestazioni, impatti
    2. La Sostenibilità e circolarità delle scelte: Zero-waste fashion design, Recycling, Upcycling
    3. Le Certificazioni di Qualità del prodotto Fashion
    4. La Carta di Identità del prodotto Fashion

    I fondamenti metodologici sono:
    - Pensiero sistemico, per gestire la complessità e l’incertezza, il rapporto con il contesto ambientale, socio culturale e produttivo;
    - Approccio «Cradle to Cradle», per gestire il ciclo biologico e tecnologico di un prodotto del fashion;
    - Transizione ecologica come strategia di progettazione eco-orientata.

    Testi di riferimento

    Consigliati/Recommended book

    Niinimäki K.(ed.) (2013), Sustainable fashion: New approaches, Aalto University, Helsinki, Finland
    https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/13769/isbn9789526055732.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Ellen MacArthur Foundation (2017), A new textiles economy: Redesigning fashion’s future (2017)
    http://www.ellenmacarthurfoundation.org/publications).

    Castel, M (2017), Seeking wholeness: An ecoscenographer’s deep journey in and within Nature, Plymouth University

    Beer T. (2016), Ecoscenography. The paradigm and practice of ecological Design in the performing arts, University of Melbourne

    altri riferimenti bibliografici saranno dati durante il Corso come approfondimenti specifici delle tematiche svolte

    Obiettivi formativi

    L'Insegnamento si propone di fornire agli studenti conoscenze tecniche e strumenti metodologici per la scelta e l’uso appropriato dei materiali di nuova generazione, secondo l’approccio del Circular Ecodesign applicabile al settore Moda, incoraggiando il pensiero critico degli studenti sull'importanza di saper fare scelte tecnologiche appropriate ed eco-orientate. Si affronterà il tema delle strategie di "progetto del prodotto” che utilizzino materiali innovativi certificati “Cradle to Cradle”, che rispondano contemporaneamente a criteri di: salute, benessere, riciclabilità, risparmio energetico ed energie rinnovabili, decarbonizzazione ed equità sociale, che parallelamente incentivino il sistema dell'economia circolare.
    Lo studente, alla fine del percorso formativo, deve conoscere l'evoluzione dei materiali per la moda, dai materiali naturali fino ai materiali con prestazioni tecniche e agli smart materials, maturando al contempo la capacità di sperimentazione applicativa nel sistema dei prodotti della moda. Inoltre, deve conoscere le teorie, i metodi e gli strumenti per la progettazione di prodotti sostenibili, attraverso l'analisi del ciclo di vita del prodotto, per una progettazione ambientalmente consapevole.

    Prerequisiti

    Conoscenze teoriche e tecniche sui materiali tradizionali, acquisite nel corso di materiali del I anno.

    Metodologie didattiche

    - Frequenza alle Lezioni frontali (secondo le modalità di erogazione dell’insegnamento previste dell’Ateneo nel rispetto delle norme vigenti in materia di emergenza sanitaria)
    - Frequenza ai Seminari specialistici
    - Consegna elaborati grafico-descrittivi nei tempi richiesti.

    Metodi di valutazione

    Revisioni periodiche del lavoro svolto
    Verifica intercorso degli elaborati grafico-descrittivi prodotti nelle diverse fasi del corso

    Esame finale:
    Elaborati da produrre: creazione di un elaborato grafico-descrittivo in cui siano contenuti: concept (1800 caratteri), moodboard, cartella materiale, cartella colore, cartella texture, capsule collection con 5 outfit + un prototipo, shooting + realizzazione del capo di abbigliamento progettato.
    Esame orale su riferimenti bibliografici forniti durante il Corso

    Altre informazioni

    Gli studenti avranno accesso al database Material Connexion per lo studio e la selezione dei materiali da utilizzare per il tema d'anno.
    Le slide delle lezioni che costituiscono "requisito minimo" saranno messe a disposizione degli studenti.

    Programma del corso

    I contenuti delle lezioni vertono sui seguenti temi:
    1. LA SOSTENIBILITÀ E CIRCOLARITÀ DELLE SCELTE
    Milestones del pensiero in materia ambientale
    Principi di Eco-efficienza, design ecologico e sviluppo rigenerativo
    Approccio «Cradle to Cradle» per il Fashion: ciclo biologico e tecnologico
    Zero-waste fashion design
    Pre-consumer e post-consumer
    Recycling
    Upcycling

    2. LA CLASSIFICAZIONE DEI MATERIALI PER IL FASHION
    Materiali naturali, artificiali e sintetici
    Smart materials e biobased materials
    Requisiti tecnologici, proprietà fisiche, prestazioni, impatti
    Collezione Fashion Positive Materials: materiali grezzi, filati, tessuti, coloranti e finiture, Thread, Trims e Notions, capi di abbigliamento
    Il database MATERIAL CONNEXION: Polimeri, Naturali e Derivati, Materiali a base di carbonio, Processi produttivi
    Tinture ecocompatibili

    3. LE CERTIFICAZIONI DI QUALITÀ DEL PRODOTTO FASHION
    Cradle to Cradle Certified
    STeP by OEKO-TEX
    Global Recycle Standard (GRS)
    Global Organic Textile Standard (GOTS)
    e altre ...

    4. LA CARTA DI IDENTITÀ DEL PRODOTTO FASHION
    Il ciclo della moda: dalla culla alla tomba
    Pensiero sistemico, per gestire la complessità e l’incertezza, il rapporto con il contesto ambientale, socio culturale e produttivo
    L’etichetta
    Sustainable Brand

    TEMA D’ANNO
    Indossare i colori della natura
    Il tema d’anno riguarda la progettazione tecnologica di un capo di abbigliamento ispirato a uno dei
    17 Obiettivi per lo Sviluppo Sostenibile (SDGs) delle Nazioni Unite
    La sperimentazione didattica è caratterizzata dalla coerenza ideologica, formale, materica e culturale con il tema dei materiali totalmente naturali “Cradle to Cradle”, ai quali si applicano le tecnologie naturali di tintura dei tessuti.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The cultural approach will stimulate specific insights and transversal studies on the aspects related to:
    ✓ Solutions are generated from the place: ecotinking as a foundation
    ✓ The eco-balance sheet informs design: "cradle to cradle" approach
    ✓ Design with nature: natural dyes and fashion
    ✓ Making nature visible: 100% natural materials

    Specific focus will be on:
    1. Classification of fashion materials: technological requirements, physical properties, performance, impact
    2. Sustainability and circularity of choices: Zero-waste fashion design, Recycling, Upcycling
    3. Fashion Product Quality Certifications
    4. The Fashion Product Identity Card

    The methodological foundations are:
    - Systemic thinking, to manage complexity and uncertainty, the relationship with the environmental, socio-cultural and productive context;
    - Cradle to Cradle" Approach, to manage the biological and technological cycle of a fashion product;
    - Ecological transition as an eco-oriented design strategy.

    Textbook and course materials

    Recommended
    Niinimäki K.(ed.) (2013), Sustainable fashion: New approaches, Aalto University, Helsinki, Finland

    Castel, M (2017), Seeking wholeness: An ecoscenographer’s deep journey in and within Nature, Plymouth University

    Beer T. (2016), Ecoscenography. The paradigm and practice of ecological Design in the performing arts, University of Melbourne

    other bibliographical references will be given during the course as specific insights into the issues carried out

    Course objectives

    The course aims to provide students with technical knowledge and methodological tools for the appropriate choice and use of new-generation materials, according to the Ecodesign approach applicable to the Fashion industry, encouraging the critical thinking of students on the importance of knowing how to make appropriate and eco-orientated technological choices. The theme of the "product design" strategies will be addressed in order to use innovative materials certified "Cradle to Cradle", which at the same time meet the criteria of: health, welfare, recyclability, energy saving and renewable energy, decarbonisation and social equity, which at the same time encourage the system of circular economy.
    At the end of the course, students must learn about the evolution of materials for fashion, from natural materials to materials with technical performance and smart materials, while at the same time developing the ability to apply experimentation in the system of fashion products. Moreover, they must know the theories, methods and tools for the design of sustainable products, through the analysis of the life cycle of the product, for an environmentally conscious design.

    Prerequisites

    Theoretical and technical knowledge on traditional materials, acquired during the course of materials of the first year

    Teaching methods

    - Attendance at lessons (in accordance with the University's teaching methods, in compliance with current regulations on health emergencies)
    - Attendance at specialist seminars
    - Delivery of graphical-descriptive works within the required deadlines.

    Evaluation methods

    Periodic reviews of the carried out work
    Verification of the graphic-descriptive documents produced in the different phases of the course

    Final exam:
    Elaborated to be produced: creation of a graphic-descriptive work in which are contained: concept (1800 characters), moodboard, material folder, colour folder, texture folder, capsule collection with 5 outfits + a prototype, shooting, creation of the designed garment
    Oral examination of bibliographical references provided during the Course

    Other information

    Students will have access to the Material Connexion database for the study and selection of materials to be used for the year's theme.
    Lesson slides that constitute a "minimum requirement" are available to students.

    Course Syllabus

    The content of the lessons focuses on the following topics:
    1. SUSTAINABILITY AND CIRCULARITY OF CHOICES
    Milestones in environmental thinking
    Principles of eco-efficiency, ecological design and regenerative development
    Cradle to Cradle" approach for Fashion: biological and technological cycle
    Zero-waste fashion design
    Pre-consumer and post-consumer
    Recycling
    Upcycling

    2. CLASSIFICATION OF MATERIALS FOR FASHION
    Natural, artificial and synthetic materials
    Smart materials and bio-based materials
    Technological requirements, physical properties, performance, impacts
    Fashion Positive Materials collection: raw materials, yarns, fabrics, dyes and finishes, Thread, Trims and Notions, garments
    The MATERIAL CONNEXION database: Polymers, Naturals and Derivatives, Carbon-based Materials, Production Processes
    Environmentally friendly dyes

    3. FASHION PRODUCT QUALITY CERTIFICATIONS
    Cradle to Cradle Certified
    STeP by OEKO-TEX
    Global Recycle Standard (GRS)
    Global Organic Textile Standard (GOTS)
    et al ...

    4. THE FASHION PRODUCT IDENTITY CARD
    The fashion cycle: from cradle to grave
    Systemic thinking, to manage complexity and uncertainty, the relationship with the environmental, socio-cultural and productive context
    The label
    Sustainable Brand

    THEME OF THE YEAR
    Wearing the colours of nature
    The theme of the year concerns the technological design of a garment inspired by one of the
    17 United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).
    The educational experiment is characterised by ideological, formal, material and cultural coherence with the theme of all-natural materials "Cradle to Cradle", to which natural fabric dyeing technologies are applied.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype