Claudia CAPONE
Insegnamento di ANALISI MATEMATICA
Corso di laurea in SCIENZE E TECNICHE DELL'EDILIZIA
SSD: MAT/05
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00
Periodo di Erogazione: Primo Quadrimestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | 1. Numeri Reali |
Testi di riferimento | - P. Marcellini, C. Sbordone. Matematica generale, Liguori Editore, Napoli, 2007. |
Obiettivi formativi | L’insegnamento si propone di fornire allo studente le conoscenze di base della matematica e di fare acquisire loro padronanza nell’applicare le tecniche di calcolo in modo da saperle applicare, adeguatamente, agli specifici problemi |
Prerequisiti | Teoria degli insiemi. L’insieme dei numeri interi, razionali e reali ed operazioni eseguibili. Regole di base del calcolo elementare: m.c.m. e M.C.D., calcolo di espressioni algebriche, prodotti notevoli, scomposizioni di polinomi, proprietà delle potenze e operazioni tra potenze, operazioni tra radicali, equazioni e disequazioni di primo e secondo grado. Nozioni di base di geometria analitica: coordinate di un punto nel piano, retta, coefficiente angolare di una retta, condizione di parallelismo e di perpendicolarità tra due rette. |
Metodologie didattiche | L’insegnamento prevede lezioni orali con modalità interattive. Presentazione di concetti con esempi ed esercizi. Momenti laboratoriali con esercitazioni e complementi collettivi. Poiché la frequenza è obbligatoria, essa è fortemente raccomandata e verificata, alla fine di ciascuna lezione, attraverso la sottoscrizione con firma dello studente di un foglio di presenza preparato dal docente. |
Metodi di valutazione | La verifica si compone di una prova scritta e di una prova orale. La valutazione, in trentesimi, sarà ottenuta come media degli esiti delle due prove. |
Altre informazioni | Sono previste attività di tutorato |
Programma del corso | 1. Numeri Reali (2h) |
English
Teaching language | Italian |
Contents | 1. Real Numbers (2h) |
Textbook and course materials | P. Marcellini, C. Sbordone. Matematica generale, Liguori Editore, Napoli, 2007. |
Course objectives | The course aims to provide the student with the basic knowledge of mathematics and to make them acquire mastery in applying the calculation techniques in order to be able to apply them, adequately, to the specific mathematical problems that he will encounter in his studies. |
Prerequisites | Set theory. Naturals, integers, rational and real numbers. Basic rules of the elementary calculus: m.c.m. and M.C.D., calculus of algebraic expressions, decomposition of polynomials, properties of powers and operations between powers, operation between radicals, equations and inequalities of the 1st and 2nd degree. Basic notions of analytical geometry: Cartesian coordinates of a point in the plane. The straight line, Angular coefficient of a straight line. Parallelism and perpendicularity condition between two straight lines. |
Teaching methods | The course includes oral frontal lectures with interactive methods. Presentation of concepts with examples and exercises, which aimed at the use of mathematical methods studied. Therefore lectures with exercises and collective complements are planned. Since attendance is mandatory, it is strongly recommended and verified, at the end of each lesson, by signi, with the student's signature, the attendance sheet prepared by the teacher. |
Evaluation methods | The assessment is based on a written test and an oral test. The final evaluation will be determined as the average of the evaluations of the two tests. The written text (duration 120 minutes) is composed of exercises in order to assess the achievement by the student of the learning objectives. It is divided into n. 4 exercises related to the topics of the program and n.5 optional theoretical questions. |
Other information | Tutoring activities are planned |
Course Syllabus | 1. Real Numbers (2h) |